Foto: Alena Isabella Grimmichová

Naní batika jako batika: Naučte se pracovat s perem tjan-ting

Baví vás batikování? A co vyzkoušet něco neotřelého? Naučíme vás batikovat s indonéským voskovým perem a prozradíme něco o vzorech na středověkých dlaždicích.

Tjan-ting, neboli Canting, je tradiční indonéské voskové pero. Tjan-ting vznikl na počátku 17. století na Jávě a v žádné jiné tradiční kultuře se nevyskytuje. Umožňuje kreslit na látku pravidelné tenké linie a body. Tjan-ting se skládá z dřevěného nebo bambusového držadla, na jehož konci je připevněna kovová (většinou měděná) nádobka s hubičkou, ze které vytéká rozehřátý vosk. Hubičky mají různé průměry, které ovlivňují sílu linek. Rovněž se vyrábějí tjan-tingy s více hubičkami, které vytvářejí paralelní linky. Vynález tjan-tingu nesmírně zdokonalil voskovou batiku. Díky němu začala vznikat umělecká díla nejen v Indonésii, ale i v Evropě, kam tjan-ting dovezli holandští kolonialisté.

Práce s tjan-tingem

Batikování s tímto nástrojem je poměrně náročné a vyžaduje cvik. Začátky bývají těžké, a proto je třeba si hned ujasnit pravidla, aby se předešlo zbytečným chybám. Tady jsou rady pro úplné začátečníky:

Příprava vosku: Potřebujete vhodný a dobře rozehřátý vosk. Směs ze 2/3 včelího vosku a 1/3 parafínu rozehřejte ve vodní lázni. Do vosku na několik vteřin ponořte nádobku tjan-tingu a počkejte, až se rozehřeje natolik, že vosk nebude na povrchu nádobky nechávat matný film. (Rozehřívání vosku nad svíčkou nebo kahanem nedoporučujeme, protože nebudete mít dostatečně prohřátou hubičku a vosk v ní bude tuhnout. Kromě toho svíčka nástroj začoudí a saze pak znečistí práci.)

Plnění nádobky: Tjan-ting nenaplňujte voskem až po okraj, protože by během práce mohl vytéci a zničit vzor. Než začnete malovat, otřete nádobku hadříkem, aby vosk neukápl na látku.

Držení nástroje: Tjan-ting držte mezi palcem a ukazováčkem podobně jako psací pero. Držení a pohyb rukou se dostaví s praxí.

Testování vosku: Na odstřižku hedvábí vyzkoušejte, zda má vosk správnou teplotu. Příliš horký vosk se bude na látce rozpíjet, chladný bude vytvářet matnou stopu a nepronikne do látky. Pokud je vosk příliš horký, postačí chvíli držet tjan-ting v ruce. Chladný vosk je třeba rozehřát. Pokud vosk nevytéká vůbec nebo nepravidelně, je tjan-ting málo rozehřátý nebo je hubička ucpaná nečistotami. Ucpanou hubičku pročistěte měděným drátkem.

Malování: Pokud jste pravák, malujte z pravé strany doleva. Tjan-ting držte horizontálně, nádobkou se nedotýkejte látky. Postupujte plynule, při přerušení linky pokračujte tak, že nasadíte novou linii na původní.

Vytváření teček: Při malování teček držte pravidelný rytmus. Po každé výměně vosku v nádobce si na kousku látky tečku vyzkoušejte. Teplejší vosk vytvoří větší tečku než chladnější.

Výměna vosku: Jakmile se nádobka vyprázdní nebo v ní vosk vychladne, ponořte tjan-ting opět do nádoby s voskem, vyměňte náplň a pokračujte stejně jako na začátku.

Opravy chyb: Pokud vosk někde nechtěně ukápne, neodstraňujte ho. Zakomponujte ho do vzoru nebo kapku ponechte jako důkaz ruční práce.

 

Foto: Alena Isabella Grimmichová

Vzor středověkých dlaždic

Středověké dlaždice mají nádherné vzory, které stáří jen zdokonalilo ve skutečné výtvarné skvosty. Geometrické vzory, mýtická zvířata, květy, symboly, heraldické znaky – to jsou úžasné motivy, používané po staletí a s obměnami až dodnes. Nechme se inspirovat středověkou architekturou a vytvořme si své vlastní vzory a barvy. Jakmile si nakreslíme dostatečné množství dlaždic, stačí je již jen poskládat za sebe, přilepit izolepou na pauzák a překreslit na hedvábí. Řadu pěti dlaždic můžeme použít k výzdobě hedvábné šály. Stejným způsobem si můžeme vytvořit velký šátek. Z devíti nebo šestnácti čtverců vytvoříme vlastní originál.

Vytvořit návrh dlaždice chvíli trvá, ale můžeme ho použít opakovaně. Z jednotlivých kusů můžeme skládat stále nové varianty a barevné kompozice. I vzor samotné dlaždice se může skládat z většího množství motivů nakreslených na pauzáku a jejich skládáním se vytvoří vždy jiná šablona, stačí třeba jen střídat zvířata uprostřed vzoru. Pokud budete chtít dodržet co nejpřesněji linie vzoru, použijte k jejich tvorbě tjan-ting. Šála takto vytvořená vyžaduje poměrně hodně času a trpělivosti, proto je lepší udělat si předem zkoušku, díky které vychytáte chyby a vyzkoušíte si barvy.

Šátek se vzorem dlaždic

Budete potřebovat:

  • šátek Pongé 5, 55 x 55 cm
  • transparentní zažehlovací barvy na hedvábí (modrou, žlutou, šedou a bronzovou)
  • tjan-ting
  • plochý a kulatý štětec
  • včelí vosk a parafín
  • pauzovací papír
  • černý a mizící fix
  • nůžky
  • izolepu
  • saponát

Postup:

 

Foto: Alena Isabella Grimmichová

Vzor si nakreslete výrazným černým fixem na pauzák a vložte pod hedvábí. Pongé 5 je dostatečně průsvitné, takže nebude třeba vzor překreslovat. (Až budete malovat šálu, budete muset nejprve mizícím fixem vzor přenést na hedvábí) Vzor namalujte tjan-tingem. Všechny tvary dobře uzavřete, jinak by se posléze barva roztekla do okolí.

Hotovou voskovou kresbu vybarvěte jako omalovánky. Plochým štětcem velké plochy, kulatým malé. Listy namalujte modře, jejich okolí šedě, středový rámeček bronzovým odstínem. Zbytek šátku natřete směsí bronzové a žluté barvy.

 

Foto: Alena Isabella Grimmichová

Na šátku vytvořte na malbě tmavě modré prasklinky, tedy krakelování. Po dokonalém zaschnutí barev přetřete celou plochu hedvábí širokým plochým štětcem voskem. Jakákoli vlhkost může celou práci zničit, proto pracujte s voskem vždy jen na dokonale suchém podkladu.

Vosk nechte ztuhnout a potom ho na látce opatrně rozlámejte. Dávejte pozor, aby se neodrolil, protože taková místa je nutné znovu navoskovat. Pokud je navoskovaná plocha příliš vláčná, můžete dát hedvábí na chvíli do mrazáku. Prasklinky pak vzniknou snadno. Čím tužší je vosk, tím větší praskliny vznikají. Velikost prasklin je také závislá na vrstvě vosku. V zásadě platí, že nižší vrstva měkčího vosku vytvoří jemnější krakelování než silná vrstva tuhého vosku. Je potřeba si předem rozmyslet, jakého výsledku chcete dosáhnout.

Pomačkané hedvábí narovnejte. Tmavě modrou barvu smícháme s trochou saponátu (asi v poměru 5:1) a zatřete ji plochým štětcem do prasklinek. Saponát překoná odpor vosku k barvě. Štětcem kružte všemi směry, aby se barva dostala do všech prasklin. Stav si můžete kontrolovat na rubové straně hedvábí. U voskové batiky v průběhu celé práce vždy vidíte na rubu nejlépe momentální stav malby tak, jak by vypadal, kdybyste v daném okamžiku skončili. Přebytečnou barvu odsajte papírovou utěrkou a hedvábí nechte dobře proschnout.

 

Foto: Alena Isabella Grimmichová

Nyní je nutné se zbavit vosku. Nejlepší způsob odstraňování vosku z hedvábí je odžehlování. Pokud je na látce velké množství vosku, pokuste se ho nejprve opatrně odloupat. Co nepůjde odrolit, odžehlete.

Na žehlicí prkno dejte složené staré prostěradlo a na něj vrstvu novin. Ty musí být několik týdnů staré, jinak se tiskařská barva obtiskne na hedvábí. Na ně položte nabarvenou látku a překryjte dalšími dvěma listy novinového papíru. Vosk odžehlujte postupně. Jakmile se noviny promastí, okamžitě je vyměňte za nové. V opačném případě byste vosk do látky stále vraceli. Zpočátku nastavte žehličku na stupeň dva, ke konci odžehlování zvyšte teplotu na trojku.

Výpary z navoskovaných novin jsou velmi nepříjemné, proto je nutné při práci dobře větrat, případně, je-li to možné, pracovat na zahradě. Jakmile se na novinách přestane objevovat voskový otisk, jste s žehlením hotovi. Zkontrolujte si ještě obroubené okraje šátků, ve kterých se drží nejvíce vosku. Poté hedvábí vyperte v horké vodě s mýdlem. Horká voda odstraní zbytky vosku a mýdlo nečistoty, které se do látky dostaly z novin. Několikrát dobře vymáchejte v teplé vodě a nechte odkapat. Hedvábí nikdy neždímejte a žehlete je ještě mokré. Při prvním žehlení po voskové batice se může ještě nějaký (i zabarvený) vosk objevit a znečistit žehlicí prkno. Je potřeba s tím počítat a vypodložit hedvábí plátnem.

 

Foto: Alena Isabella Grimmichová

Podobně jako šátek můžete vytvořit i šálu. Budete na ni potřebovat šálu Crêpe de Chine 12, rozměr: 45 x 180 cm. Vzor šály vytvořte z pěti dlaždic a světlého šedomodrého lemu. Předkreslené dlaždice nalepte v řadě za sebou na pauzák, vložte pod šálu, prosviťte a překreslete mizícím fixem. Kresba tjan-tingem na Crêpe de Chine 12 je komplikovanější než na Pongé 5. Vzhledem k síle hedvábí nemusí jemné linky proniknout skrz látku tak dokonale jako u šátku.

Po dokončení kresby otočte šátek na rubovou stranu a zkontrolujte, zda se vosk všude rovnoměrně prosákl. Pokud naleznete místa, kde nebude kresba dokonalá, je nutné je z rubové strany opravit. Než se ale pustíte do práce, je potřeba si uvědomit, co se vám na vytvořeném vzorku (šátku) líbí, a co chcete naopak změnit.


Realizace, text a foto: Alena Isabella Grimmichová

Další články

Květinové abstraktní obrazy

Květinové abstraktní obrazy

Jemné tvary a nádherné barvy květin nás okouzlují v každém ročním období. Abychom tuto krásu zachovali, můžeme je vylisovat a použít k tvorbě jedinečných obrazů. Nemusíte být zkušeným malířem, abyste si vytvořili vlastní umělecké dílo. Stačí zapojit fantazii a řídit se našimi radami.

Celý článek

Když len hraje všemi barvami

Když len hraje všemi barvami

Len se s modrou barvou pojí téměř čítankově. Zahradníci ale dobře vědí, že může kvést také červeně, žlutě nebo bíle. Lny se navíc jeden od druhého liší dobou vegetace: zatímco tradiční přadný len je jednoletý, na zahradě každý ocení spíše trvalky. A víte, že se někteří zástupci tohoto rodu dokonce pěstují jako skalničky?

Celý článek