Foto: archiv Evy Mašínové

Eva Mašínová: Malba na hedvábí je neopakovatelná

„Je naplňující vnímat, jak mnou tvorba prochází, aby přinesla radost dalším lidem – dospělým, a hlavně dětem“, říká Eva Mašínová, která maluje na hedvábí mandaly i obrazy, v Ateliéru Slunečnice v Bošově na Chrudimsku. V tomto prostředí s příjemnou a inspirující atmosférou okolní přírody pořádá pro zájemce individuální Tvořivá setkání s prvky Arteterapie. V současné době zároveň vede pracovní a výtvarné výchovy v soukromé pardubické škole Svítání.

Už jako malá holka jste ráda tvořila. Jak dlouho trvalo, než jste našla cestu k malbě na hedvábí?

Od dětství maluji a je to pro mne způsob, jak vyjádřit své pocity, prožitky, přání, představy, sny. Malovala jsem mnoha způsoby a technikami, které jsem se naučila v ZUŠ, malba na hedvábí mi však „učarovala“ při cestách za poznáváním světa kolem nás. Bylo mi třicet sedm let, když jsem navštívila ostrov Sumatra, a tam jsem měla možnost navštívit tamní dílny a objevovat možnosti malby a vrstvení vosku na látky.

Čím vás tato technika fascinuje?

Plynutí barevných pigmentů spolu s vodou skrze hedvábná vlákna mne unáší do krajiny fantazie, pocitů a nových nápadů. Čas zde běží podle jiných měřítek. Je to časoprostor, kde mohu malovat ve stavu splynutí s každým jednotlivým momentem – vlastně jen pozoruji, co prostřednictvím mých rukou vzniká na hedvábné tkanině.

Jak při malbě na hedvábí postupujete?

Je to mnoho po sobě jdoucích úkonů: vypnout tkaninu do rámu, rozvrhnout prostor, vytvořit první vrstvu linií obrazu, který je jen ve stavu představy nebo skici. Nanést první vrstvu odstínů barev. Nanést další vrstvy vosku, další barvy, případně odsát vosk v potřebném prostoru a poté v celém obraze – pro tento úkon je třeba vždy tkaninu sundat z rámu a poté ji opětovně vypnout… Dokončení obrazu je poslední vrstvou, ozdobnými tahy gutaperčou a nalezením, jak v obraze bude pracovat Světlo – tj. vnést správné odstíny broušených kamínků na správné místo. Jak malují paprsky a odlesky, to je tajemství Světla.

Jaké jsou rozdíly při tvorbě obrazů a mandal na hedvábí?

Mandala je kruhový obraz vytvořený kolem svého středu, kde je soustředěna síla. Je také esencí záměru tvorby a její poslání je probudit a udržet duchovní sílu v nitru pozorovatele. Mandaly poskytují bezpečný prostor pro práci na sobě. Meditace či bytí s mandalou vytváří osobní, hluboké naladění s harmonizujícím, posilujícím a léčivým účinkem. Tvoření obrazů je pro mne naprostou volností, tvorba mandaly má své zákonitosti. V obrazech maluji linie voskem, pracuji s vrstvením vosku, v mandalách tvořím jednotlivá pole pro vybrané odstíny barev pomocí guttaperčy.

Jak dlouho takový obraz nebo mandala vzniká?

Všichni, kteří navštívili mé tvůrčí programy, byli velmi překvapeni, kolik práce se za obrazy i mandalami skrývá. Nejen té rukodělné, řemeslné, ale té „neviditelné“, která „hovoří“, až když je dílo hotové. Jinak, je to jako s porodem bytosti do tohoto světa. Některý je hladký, některý složitější…

Kde a od koho jste se tyto techniky učila?

Zmínila jsem se o zkušenostech z ostrovu Sumatra, úplně první zkušenosti jsem získala od tvořivé kamarádky, další autentické poznatky přibyly na Bali v dílnách, které předávají tradiční domorodé zkušenosti. Pravdou je, že nejvíce mne učí zkušenost vlastní. Otevření se neznámu v plynutí barev a také „chyba“, která je impulsem a výzvou pro jiné, dosud neprozkoumané postupy. Na malbě na hedvábí je úžasné to, že se nedá zopakovat. Každé dílo je tak originálem.

Jak pracujete s barvami? Je složité najít ty správné?

Barvy ladím, skládám vedle sebe či je nechávám prolínat. Nechávám se vést silou vycházející z nitra. Citem. Láskou. Tvořením. Tak je to jednoduché.

 

Foto: archiv Evy Mašínové

Pojmenováváte obrazy až poté, co jsou dokončeny nebo máte o tématu obrazu předem jasno?

Oba způsoby jsou pro mne možné. Někdy hledám tvary a barvy pro vyjádření tématu. Tak vznikl například obraz Blízkost, Modlitba nebo Meditace. Jindy namaluji pocitové dění zaznamenané jedním „snímkem“ – pak k této esenci přijde i ta slovní – název. Takto vznikly obrazy Počátek, Energie, Polibek nebo Životní síla. Obraz Síla Něhy jsem namalovala po ranním sledování zatmění Slunce Venuší. Malovala jsem také protiklady – např. Vitalita a Opatrnost – divák má možnost vnímat své pocity, když jsou obrazy spolu vedle sebe, jejich „řeč“ je jasná. Inspirace je proměnlivá, jako sám život a jeho etapy.

Malujete i na zakázku, podle přání zákazníka?

Ano, i to je možné. Hlavně mandaly – a to po sdílení a konzultaci záměru, který je pro daného člověka důležitý. Obrazy pak naplňují prostor svými barvami, daný prostor tedy energetizují. Vybírají si je terapeuti do pracovních prostorů. Jsou žádané i do jógových a meditačních prostor. Ti, kteří žijí s obrazy a mandalami z mé dílny, sdílejí dobré příběhy změn ve svých životech. To mne naplňuje vděčností k smysluplnosti tvorby.

Pracujete také jako arteterapeutka. S kým nejčastěji?

Arteterapii jsem vystudovala, prošla jsem i sebezkušenostním výcvikem. Nejčastěji pracuji s dětmi a rodiči, kteří mají zájem o harmonii ve vztazích se svými dětmi, v rodině. S lidmi, kteří chtějí porozumět světu a sobě v něm. K tomu společně užíváme ztvárnění, tedy znázornění prožívání vybraného životního období pomocí barev a čar, přičemž není potřeba umět malovat. Skvělým komunikačním prostředkem je i mačkání hlíny, slovní vyjadřování a citlivé a pečlivé naslouchání. Je to velmi individuální.

Jak moc je tato metoda prospěšná?

Uvolňuje, vynáší, očišťuje, ulevuje, léčí, harmonizuje. Přináší a udržuje stav vyrovnanosti a klidu – tedy zdraví duševní i tělesné v propojení.

Věnujete se také bodyartu, tedy malbě na kůži. Ta je limitovaná tím, že jednou zmizí. Není vám to líto?

Není. Vytváří totiž svým zmizením prostor pro další. A přináší mnoho radosti, která se zrcadlí v očích dětí i dospělých.

 

Foto: archiv Evy Mašínové

Váš záměr je široký. Co z toho, čemu se věnujete, vás naplňuje nejvíc?

Dělat vše v propojenosti a čerpat poznatky z jednoho pro další – je to jako splétat jednotlivé tenké provázky do silného lana. Učit, předávat dál.

Co máte v plánu v nejbližší době?

Chci se hlavně věnovat individuální práci. Mám ateliér Slunečnice, který je otevřen všem tvořivým, kteří chtějí poznávat nové techniky nebo získávat hlubší zkušenosti, a všem hledajícím, kteří chtějí spočinout v klidu a příjemné atmosféře tvořivého prostoru v přírodě. Zaměstnává mě i psaní, mám rozepsanou knihu pro nakladatelství Grada, která je o malbě na hedvábí.

Svou tvorbu také vystavujete. Chystáte teď nějakou výstavu?

Pokud se najde vhodný prostor a zájem pořadatele, vystavuji velmi ráda. Nedávno skončila výstava v ostravské Galerii Mlejn. Předtím jsem svou tvorbu představila na zámcích ve Slatiňanech a Chrasti, v knihovnách v Třemošnici, Pardubicích, v Chrudimi, Havlíčkově Brodě, na historické faře v Trhové Kamenici, na hradě Kolštejn nebo v apartmá Emy Destinové v Kaiserštejnském paláci v Praze.

Máte mandalu nebo obraz, který byste nikdy neprodala?

Ano, mám.


Text: Andrea Skalická; foto: archiv Evy Mašínové

Další články

Designérka Kristýna Malovaná: „Šperk je pro mě svoboda“

Designérka Kristýna Malovaná: „Šperk je pro mě svoboda“

Designový obchod BackYard v ulici V Jirchářích se schovává na útulném dvorku Nového Města pražského. Ve zdejším showroomu, jak se těmto prostorům říká, se prodávají výrobky mladých návrhářů a designérů. Stálou prodejní expozici svých kousků tu má i designérka Kristýna Malovaná, která se poslední dobou zaměřuje hlavně na šperk.

Celý článek