Porcelánové zásuvky a vypínače jako interiérový doplněk

Ten nápad se zrodil zčistajasna. Když si partneři Lucie Javůrková a David Richtr pořídili první společné bydlení a začali rekonstruovat byt v domě z roku 1918, zatoužila Lucie vyrobit si vlastní porcelánové spínače a zásuvky. Metoda pokus-omyl se vyplatila. Po letech úsilí má značka Mulier velmi dobré jméno a ručně vyráběné luxusní zboží dělá radost nejen českým, ale i zahraničním zákazníkům. O cestě za úspěchem jsme si povídali s Davidem Richtrem.

Na začátku byla obyčejná touha vyrobit si vlastní produkt pro sebe. Kdy se ukázalo, že by se dal prodávat?

Trvalo to dlouho, protože jsme si museli na všechno přijít sami. I když má žena je umělecky založený člověk, v průběhu času jsme zjistili, že jen nadšení a výtvarný cit stačit nebude. Chtělo to mít také technologické znalosti a tehdy jsem se do toho vložil já. Začali jsme se vedle své další práce věnovat vývoji zásuvek a spínačů společně. K myšlence, že bychom mohli náš produkt nabízet i dalším lidem, bylo ale tenkrát ještě hodně daleko.

 

Jak dlouho jste tedy nakonec na vývoji samotného produktu pracovali?

Asi pět let. Hledali jsme někoho, kdo by nám pomohl, ale ukázalo se, že podobné produkty se u nás vyrábějí pomocí technologií, které jsme si nemohli dovolit. První výsledek, který trochu připomínal vypínač nebo zásuvku, se dostavil asi po třech letech intenzívní práce. Ukazovali jsme je kamarádům a zjistili jsme, že se docela líbí. Tehdy nás napadlo, že je to dost unikátní produkt, o který by mohl být zájem. Žena pak odešla z práce, a i když do vypadalo, že finální výrobek budeme mít tak do dvou měsíců, nakonec trvalo ještě dva roky, než jsme měli kompletní produkt. Dnes je schválený příslušnými úřady, na všechny výrobky máme certifikaci od Elektrotechnického ústavu zkušebního v Praze-Troji.

 

Dnes už tedy jede vaše porcelánka naplno a portfolio vašich výrobků se od té doby značně rozšířilo. Kolik máte zaměstnanců?

Dvanáct, přičemž ve výrobě pracuje sedm dam. V současnosti vyrábíme ručně asi třicet tisíc druhů produktů. Jsou to nejen zásuvky a vypínače, ale obecně vše, co se týká domovní elektroinstalace, například tlačítka, stmívače, televizní nebo datové zásuvky a tak podobně. Většina z nich se skládá z rámečku a z vnitřku toho přístroje. Musíme umět každý dílek vyformovat, vytočit, vytvořit polotovar.

V díně firmy Mulier se výrobky tvoří tradičními řemeslnými postupy, foto: Oldřich Malina

 

A to je teprve začátek… Jaký je další výrobní postup?

Hotový polotovar jde do sušárny, kde nějakou dobu schne, podle toho, jak je velký a tlustý. To trvá řekněme týden. Následně se musí opatrně zabrousit. Je totiž sice ztvrdlý, ale zároveň je velmi křehký, protože ještě není vypálený. Poté ho dáváme na takzvaný přežah při teplotě tisíc stupňů Celsia, díky kterému získá tvrdost. Po přežahu s ním už neuděláte nic, případná nedokonalost už zůstane napořád.

Každý vyrobený kus je originál podepsaný autorem, foto: Oldřich Malina

 

A pak se jednotlivé kousky glazují?

Ano, díky glazuře vznikají barvy. Způsoby glazování jsou různé, my používáme to, co je nejpřesnější a nejpreciznější, a to je glazování nástřikem v glazovací komoře. Nástřikem se ale nastříkají i místa, která nechcete mít naglazovaná, výrobek proto prochází dalšími úpravami – otírá se a z některých míst se glazura seškrabuje. Poté následuje druhý výpal při teplotě kolem 1300 stupňů. Díky němu získá výrobek tu barvu, kterou si přejeme. V základu pracujeme asi s šestnácti druhy barev. S takto vypálenými kousky už vůbec nic neuděláte. Když je zakopete do země a za tisíc let vyndáte, budou stejné, jako čínská váza. Po kompletaci v montérně jde vše na závěrečnou kontrolu, pak výrobek zabalíme a může putovat k zákazníkovi.

Kromě kulatých najdete v nabídce výrobce i hranaté tvary zásuvek a vypínačů, foto: Oldřich Malina

 

Máte několik modelových řad. Kdo je ve firmě designérem?

Převážně je to práce mé ženy Lucie. Jen modelovou řadu Jakub, která je prezentována zatím pouze v naší galerii, navrhnul náš kamarád, výtvarník Jakub Kuchta.

 

Vše se tvaruje ručně, a tak není problém vytvořit i model s motivem včelí plástve, foto: Oldřich Malina

 

Jedna řada vašich výrobků nese jméno Individual. Jste schopni splnit zákazníkovi jakékoliv přání?

Snažíme se o to. Zákazníci chtějí často něco individuálního. Dodají si třeba fotku oblíbeného ušáku, tapety nebo chtějí na spínač nakreslit jelena, protože je to dárek pro myslivce. A my umíme do zásuvek rýt, malovat nebo kde co obtisknout. Stejným způsobem postupujeme, když děláme domovní zvonky se jmenovkami. V rámci programu Individual také dokážeme navrhnout unikátní design podle představ klienta nebo podle povahy stavby. S klientem sestavíme zadání, připravíme vzorek a po schválení zákazníkem příslušnou sérii vyrobíme.

Nabídka je široká – od klasických retro vypínačů a zásuvek až po díla navržená přímo na přání zákazníka, foto: Oldřich Malina

 

Vyhledáváte osobní kontakt se zákazníkem, přes internet neprodáváte. Proč jste se tak rozhodli?

Protože si myslíme, že náš produkt vyžaduje trochu lepší přístup a servis. Milujeme ho a stoprocentně mu věříme. Nechceme s ním nakládat jako s teniskami od Nike. S každým kouskem strávíme několik hodin, máme k němu vztah a hledáme zákazníky, kteří by k němu budou mít vztah také. Snažíme se být se zákazníky nablízko, je důležité probrat s nimi detaily. Kdo nemá čas do naší galerie přijet, tomu po dohodě pošleme prezentační kufřík, ve kterém jsou přesně ty kusy, o které má zájem. Může si je přiložit na stěnu, na které už má třeba obklad, a posoudit, jestli do jeho interiéru sedí. Já mám ale ze všeho nejraději osobní kontakt.

Výrobky jsou navrženy tak, aby se hodily do interiérů různých stylů, foto: Oldřich Malina

 

Dá se říci, kdo jsou vaši zákazníci?

Znám spíše věkovou skupinu – většina našich zákazníků je mezi dvaceti pěti až padesáti lety. Naše produkty kupují převážně koncoví zákazníci, případně elektrofirmy, které mají přesné zadání a objednají si třeba tři sta kusů na nějaký větší projekt. Čas od času ale přijde i babička s holí, která chce náš výrobek jen tak pro radost. A protože je náš produkt kvalitní, často nás někdo někomu dalšímu doporučí.

 

Máte také klienty ze zahraničí?

Ano, třicet procent naší produkce jde na Slovensko, ale prodáváme také do Francie, Polska a už brzy budeme vstupovat na rakouský a německý trh.Jak vidíte nejbližší budoucnost?

 

 

Chcete ještě své výrobky vylepšovat, zdokonalovat?

Spíše chceme některé výrobky přidávat. Teď jsme třeba nově vyrobili zásuvky na reproduktory nebo USB zásuvku. Pracujeme i na zdokonalení řady Individual, hledáme nové glazury, které jsou zajímavé pro naše zákazníky. Postupně také rozšiřujeme naše designové řady. Aktuálně chystáme novou řadu, která bude tak trochu zámecká – myslím, že je přesně tím, co jsme deset let hledali.

 


Kontakt

Galerie Mulier

 

Krhanice 71
Tel.: 702 82 42 42
E-mail: info@mulier.cz


Text: Andrea Skalická; foto: Oldřich Malina

Další články

Domácí kosmetika pro krásu a zdraví

Domácí kosmetika pro krásu a zdraví

Na podzim a v zimě je důležité věnovat zvláštní péči naší pokožce a vlasům, které mohou trpět v důsledku nízkých teplot, suchého vzduchu a větru. Naštěstí nemusíte utrácet za drahou kosmetiku – mnoho z toho, co potřebujete, najdete přímo ve své kuchyni.

Celý článek